Досвід роботи

 


Методична розробка уроку до обласного конкурсу "Країни Європи"

Пояснювальна записка

            Дана тема уроку «Держави-сусіди України. Загальна характеристика Словаччини і Угорщини. Зв`язки з Україною.» відображена у програмі для загальноосвітніх навчальних закладів «Географія» 10-11 класи, відноситься до розділу ІІ «Регіони та країни світу», тема № 1 «Країни Європи». Основним завданням цього розділу є формування в учнів сучасних уявлень про європейські країни, про їх розташування, населення, господарство, соціальну сферу та культуру. Це дуже цікавий за змістом розділ, який викликає інтерес.

         Задача сучасного уроку в контексті особисто – орієнтованого навчання  - вчити учня осмислено, активно і творчо сприймати матеріал, займатися самоосвітою і самоаналізом.  Пропонований  урок   - це  подорож, під час якого виникає постійна взаємодія між учителем та учнями, що забезпечує реалізацію внутрішнього механізму саморозвитку особистості.  Методи і форми роботи на уроці передбачають: активність, ініціативність учнів.

         Мета реалiзується через розв’язання наступних головних завдань:

-          формування цілісного географічного образу країни через розкриття регіональних закономірностей і процесів;

-          розкриття ролі географії у вирішені економічних, екологічних і соціальних проблем суспільства;

-          розвиток геопросторового мислення та вміння логічно викладати свої думки, що співвідносяться з реальнопізнаваними географічними об’єктами;

-          формування картографічної грамотності й культури;

-          виховання національно свідомого громадянина, дбайливого господаря, освіченої людини;

-          вироблення в учнів умінь практично застосовувати здобуті знання з географії, користуватися джерелами інформації, самостійно шукати, аналізувати і передавати її;

-          здатність до співробітництва при виконанні конкурсних завдань.

       Матеріал уроку запропонований учням, як випереджальне завдання, що стимулює самостійну пізнавальну діяльність учнів, спонукає їх до використання матеріалів із засобів масової інформації та науково-популярної літератури, допомогає їм розумiти та аналізувати сучасні події у світі. Такий підхід сприяє актуалізації навчально-пізнавальної, комунікативної, інформаційної, ціннісно-смислової та інших компетенцій і значно поглиблюватиме загальнокультурні знання учнів.

        На уроці передбачено засвоєння певної кількості назв географічних та економічних об’єктів. У межах  вивчення теми закладено величезні можливості для застосування комп’ютерних технологій. Учні, які «відвідали» ці країни, зможуть презентувати підготовлені матеріали.

           Оцінювання навчальних досягнень учнів з теми здійснює журі у складі досвідчених викладачів загальноосвітнього циклу. Критерієм оцінки роботи учнів є не стільки обсяг навчального матеріалу, що залишився в пам’яті, скільки вміння його аналізувати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, вміння самостійно здобувати знання.

        Контроль за підготовкою учнів до уроку здійснюється викладачем у формі консультацій.

       Дана тема у підручнику відсутня, тому потребує науково-пошукової роботи викладача та учнів.

 Тип матеріалуКонспект уроку

Предмет: Географія

Навчальний рівень: 10 клас

Тема. Держави-сусіди України.

Загальна характеристика Словаччини і Угорщини.

Зв`язки з Україною.

Мета: 

-       сформувати поняття про загальну характеристику країн, проблеми і перспективи їхнього розвитку;

-       показати значення інтеграційних процесів у сучасній Європі; 

-       формувати пізнавальний інтерес та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;

-       розвивати полікультурні компетенції учнів;

-       удосконалювати вміння аналізувати матеріал, виділяти головне, робити висновки;

-       сприяти розвитку пізнавального інтересу до географічних знань, усвідомлення ролі й місця України у Європі;

-       виховувати повагу до національних, культурних надбань європейських народів, почуття колективізму, взаємодопомоги під час групової роботи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми проведення уроку: урок-подорож.

Методи навчання, прийоми: робота в командах, тестування, анкетування, використання презентацій, відеофільмів.

Основні терміни і поняття: площа території, населення, господарство, найбільші міста, столиці держав, інтеграція.

Географічна номенклатура: країни: Словаччина, Угорщина, столиці: Братислава, Будапешт, озера: Балатон, міста: Нитра, Егер,Сегед, Кошице.

Міжпредметні зв’язки: економіка, історія.

Наочність: політична карта Європи, прапори України, Угорщини, Словаччини та Європейського Союзу, гімн Європейського Союзу, атласи за 10 клас, контурні карти, відеофільми, виставка літератури про країни Європи, презентації учнів, аркуші паперу, маркери, тести.

Технічні засоби навчання: мультимедійна система, комп’ютери, веб-камера.

 

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть розширити знання про держави, що межують з Україною; познайомляться з їх загальною характеристикою; зможуть оцінювати значення зв`язків з Україною; робити порівняння двох країн; працювати з картами; працювати у групах; ділитися особистими враженнями після «відвідування» цих країн.

  

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Обговорення висловів

 Світ схожий на книгу, і той, хто знає тільки свою країну, прочитав у ній лише першу сторінку.

Фужере де Монброн

  А життя цікаве ще й тому, що можна подорожувати...

М. Пржевальський

- Як ви гадаєте, чому видатні люди так висловлювалися?

ІII. Актуалізація опорних знань учнів

Соціологічне опитування.

       Напередодні уроку було проведено опитування усіх учнів групи. Під час опитування запропонували відповісти на такі питання:

1. Чи знаєте Ви, скільки країн входить до Європейського Співтовариства?

2. Чи хотіли б Ви, щоб Україна теж увійшла до ЄС? Чому Ви так вважаєте?

3. Чи є у Вас друзі, родичі, що живуть в одній із країн Євросоюзу?

4. Чи достатньо Ви знаєте про ЄС, історію виникнення, інституції, функціонування?         Якщо «так», то звідки отримали таку інформацію?

5. Яку назву має гімн Європейського Союзу?

6. Ваші враження від ЄВРО-2017.

7. Якими мовами спілкуються в ЄС?

8. Які відносини Європейського Союзу та України?

Група учнів оголошує результати соціологічного опитування. 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слово викладача. Сьогодня ми продовжуємо вивчати тему «Країни Європи», а саме «Держави-сусіди України. Загальна характеристика Словаччини і Угорщини. Зв`язки з Україною». Європа – це багаторічна історія, досвід, політичні, духовні традиції різних народів. Європа – найцінніша скарбниця досягнень, пам’ятників культури, мистецтва, архитектуриЄвропа – один із осередків світової цивілізації, батьківщина Великих географічних відкриттів, промислових революцій, великих міст та промислових агломерацій. Вона є колискою міжнародної економічної інтеграції. У Європи є велика перспектива перетворення її в район миру та міжнародного співробітництва.

Тож пропонуємо вам ближче ознайомитися із населенням, господарством, культурою, історією, традиціями країн-сусідів України. Отже, запрошуємо делегації держав Європи - Словаччини, Угорщини до участі у конкурсній програмі (6-8 чол.).  

     Гра-подорож складається з чотирьох конкурсів.           

  До складу журі запрошені викладачі історії, української мови та літератури, економіки.

     Оцінюючи навчальні досягнення учнів з теми, необхідно враховувати:

-  правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і закономірностей, точність вживання географічної та економічної термінології;

-    ступінь самостійності відповіді;

-    логічність, доказовість у викладенні матеріалу;

- ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь (робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами);

-   оформлення презентації, відеороликів.

І. Конкурс «ВІЗА»

Отримати «Візу» для подорожі Європою – означає правильно виконати завдання конкурсу. Командам необхідно скласти асоціативний ряд своєї країни.

Наприклад: - Балатон, гуляш, Центральна Європа, «королева Дунаю», боксити, ікаруси.   (Угорщина)

- Високі Татри, Кошице, залізничі вагони, Нитра, Братислава, Потиська низовина. (Словаччина)                            

ІІ. Конкурс«МОЯ КРАЇНА»

       Використовуючи  різноманітні джерела географічних знань – підручники, атласи, Інтернет-ресурси, телепередачі делегації представляють підготовлені презентації, відеофільми про країни «Угорщина», «Словаччина»,  в яких зазначають:

-       склад країни;

-       характеризують особливості розміщення населення, урбанізаційні процеси;

-       обґрунтовують галузеву структуру господарства;

-       оцінюють значення зв’язків України з державами-сусідами.

К/ к - Під час виступів груп учні працюють з атласами та  контурними картами.  (Позначають  на контурній карті кордони держав, підписують їх назви та  столиці, великі міста.)

Слово викладача. Кожна країна розвивається своїм шляхом, віками формуються її культура, мова, менталітет. І кожна має щось таке, що вирізняє її серед інших. У ХХІ столітті країни світу дедалі більше залежатимуть одна від одної, і для кожного громадянина Європи все необхіднішою ставатиме співпраця у дусі широкої зацікавленості, толерантності та солідарності. Щоб рухатись вперед, потрібно не лише любити Батьківщину, а й знати та поважати своїх сусідів.

ІІІ. Конкурс«ЗДИВУЙ ВСІХ»

      Європа – це видатні постаті, цікаві люди, великі відкриття. Завданням конкурсу буде підготовлена цікава інформація про дані країни.

ІV. Конкурс«РЕКЛАМА»

      Творче завдання. Уявіть ситуацію: ваші знайомі хочуть придбати туристичну путівку до однієї із країн Європи і просять вас, як знавця географії, порадити, чи варто їм подорожувати цією країною. За 5 хв. зробіть на аркуші ватману рекламу певної держави.

      1 група отримує конверт, у якому знаходиться розрізана карта Словаччини. Необхідно скласти карту і тоді учні дізнаються, про яку країну йдеться.

     2 група отримує конверт, у якому знаходиться розрізана карта Угорщини. Необхідно скласти карту і тоді учні дізнаються, про яку країну йдеться.

        Звучить гімн Європи - «Ода Радості» з 9 симфонії Л. Бетховена на слова Ф. Шиллера «До радості».

V. Контроль і самоперевірка знань.

1.     Учням пропонується виконати тестові завдання (матеріали додаються).

2. Спілкування в реальному часі за допомогою Скайпу з друзями з Угорщини, Словаччини.

VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

1.      Прийом «П’ять речень»

        Учні самостійно записують основні висновки уроку за допомогою п’яти речень.

2.     Рефлексія:

Голосування потенційних туристів «анкетами для туристів»:

               - Яка делегація була більш ерудованою?

               - Хто був найактивніший?

               - Яку країну ви б обрали для подорожі?

               - З яких джерел ви найбільше отримуєте інформацію про країни?

   3. Оцінювання учнів.

       Журі підбиває підсумки за всіма конкурсами й оголошує результати.

Слово викладача.

        Ми повинні зрозуміти, що Європа є історично сталим регіоном миру. На такій маленькій території розташовано 44 держави, економіка і культура яких тісно переплітаються між собою. І тому Українська держава, маючи великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна посісти належне місце серед народів Європи і світу.

      На території європейського континенту утворилося унікальне об’єднання незалежних, суверенних держав – Європейський Союз. Сучасний ЄС є найбільшим у світі інтеграційним угрупуванням.

         От і підійшла до кінця наша уявна подорож Європейським континентом, а саме країнами, що межують з Україною. Ми дякуємо всім учасникам за активну участь і бажаємо нових зустрічей та відкриттів.

 VІІ. Інформування учнів про домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Завдання для групи:

-  призначити зустріч по Скайпу своїм друзям з Польщі, Румунії;

- записати у зошитах об`єкти (міста, торговельні марки, видатні особистості тощо) Польщі, Румунії.

Додатки

Коротко про головне!

Угорщина

1.  Угорщина – індустріальна держава, з економікою яка розвивається динамічно, відкрита для іноземних інвестицій, розташована у Центральній Європі.

2.   Парламентська республіка, член   НАТО, ООН, ЄС, розділена на 19 медьє (обл.)

3.   Континентальна, має сухопутні кордони з 7 країнами.

4. Корисні копалини: боксити, буре вугілля, нафта, газ, залізні, марганцеві, мідні, свинцево-цинкові руди, мінеральні і термальні води.

5. Всі річки належать до басейну Дунаю. Озеро Балатон – міжнародний туристичний центр. Ліси займають 20% території, багата на земельні ресурси.

6.  Більшість населення країни – угорці (92%), пращури фіно-угорських народів. Мова – угорська – уральська язикова сім’я, католики.

7. Мадяри пишаються: Ласло Біро – винахідник кулькової ручки, композитор Ференц Ліст, винахідник кубіка-рубіка – Ерньо Рубік.

8. Угорщина експортує продукцію машинобудування (автобуси), промислові товари, ліки, продукцію легкої та харчової промисловості, вина. Третина електроенергії виробляється на АЕС, використовуються альтернативні джерела енергії (геотермальні).

9. Найбільші міста: Будапешт, Дербецен, Мішкольц, Сегед, Пальхаза, Секешфехервар.

Словаччина

1.   Словацька парламентська республіка – континентальна держава Центральної Європи, межує з 5 країнами.

2.   Словаччина – індустріально-аграрна держава з економікою, що динамічно розвивається.

3.   Одержала незалежність у 1993 році внаслідок «Оксамитового розлучення» з Чехією.

4.   Член НАТО, ЄС, ООН, у 2007 році ввійшла в Шенгенську зону, з 2009 – зону Євро, поділяється на 8 крайов.

5.   Ліси займають 40% території, видобувається нафта, природний газ, буре вугілля, є запаси урану, кам`яного вугілля, нерудної сировини, нестача  компенсується імпортом з Чехії.

6.   Словаччина – горна країна (Західні Карпати), Середньодунайська низовина – житниця країни.

7.   Більшість населення – етнічні словаки (85%), католики. Державна мова – словацька (група слов`янських мов), угорська мова має рівне ходіння в Південній Словаччині.

8.   Пишаються словаки: найвідоміший словак світу – Енді Уорхолл – батько поп-арту; національна гордість – Зігмунд Палфі (хокеїст).

9.   За короткий час Словаччина переорієнтувалася на західний ринок. Повноцінна ринкова економіка. Світовий лідер з виробництва автомобілів на душу населення, частка автомобілів в експорті перевищує 25%. Великі перспективи для розвитку туризму. Розвинуті галузі: електроніка, хімічна промисловість, фармацевтична та порівняно розвинуте багатогалузеве сільське господарство.

10.  Найбільші міста: Братислава, Кошице, Прешов, Жиліна.

Обговорення проблем в загальному колі:

1.   В результаті яких подій Словаччина стала незалежною?

2.   Які проблеми, труднощі зазнала економіка Словаччини після розпаду Чехословаччини?

3.   Чим пояснити іноземні інвестиції в розвиток економіки Словаччини і Угорщини?

4.   Що сприяє розвитку туризму двох країн?

5.   Чому кожний 10ий мешканець Словаччини – угорець?

6.   Як пояснити незвичність угорської мови для європейців? Чому їх називають «народом, який загубився в центрі Європи»?

7.   Що об`єднує Словаччину і Угорщину з Україною?

8.   У якої з двох країн, на ваш погляд, більше перспектив успіху у Центральній Європі, чому?

9.   Що спільного і відмінного в економіко-географічній характеристиці двох країн?

«Це дуже цікаво! Все про Словаччину»

1.   У Високих Татрах - горах на півночі Словаччини тільки 2 пори року – зима і літо, а весна і осінь тривають по 2 тижні.

2.   Якщо Ви заговорите в Словаччині словацькою мовою – це викличе бурю захоплень.

3.   Фактично кожен день в Словацькій республіці присвячений пам’яті якогось святого, тому насичена програма свят і фестивалів проводиться практично круглий рік.

4.   В Словаччині виготовляють чудові вина, які посідають гідне місто серед найкращих європейських вин – знаменитий «Токай», «Влашський Рислінг».

5.   На момент розпаду Чехословаччини на початку 1990-х років в Словаччині не було жодного автомобільного заводу; сьогодні - світовий лідер з виробництва автомобілів на душу населення.

6.   Кожен 10-й мешканець - угорець.

7.     Словаччина – гірська країна.

8.     Наймолодша країна в Європі. Ця країна в 1992 році відокремилась від Чехії та створила окрему державу.                                                                                    

 «Це дуже цікаво! Все про Угорщину»

1.     Мадяри – самоназва угорців.

2.     Угорці – пращури фіно – угорських народів, які населяли схід Уральських гір.

3.     У Будапешті – столиці Угорщини – проживає кожен 5-й мешканець країни.

4.     Угорська мова належить до 10-ти найскладніших мов світу уральської мовної сім’ї.

5.     Найближчими до угорської мовами є ханти і мансі.

6.     Найвідоміший у світі угорський танок – чардаш.

7.     Озеро  Балатон – найважливіший міжнародний туристичний центр.

8.     Винахідник кулькової ручки – Ласло Біро – угорець, у 1974 р. скульптор і архітектор Ерньо  Рубік винайшов «магічний кубік» - кубік - рубіка – механічну головоломку – лідер серед іграшок за кількістю продажу в усьому світі.

9.     Грошова одиниця – угорський форинт ( 220 ф. – 1$ )

10.   На честь Угорщини названий астероїд  (434) Угорщина, відкритий у 1898р.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Відкриття

  10 травня 1503 року іспанський мореплавець Христофор Колоумб відкрив Кайманові острови. Кайманові острови  – справжній Рай на землі, вклю...